Stratomaster Odysssey - wiodący, pełnofunkcyjny EFIS z ekranem 10.4\" do samolotu - instrukcja użytkowania (wersja EN)
Odsłon: | 6581 | Data dodania: | 2009-03-27 14:51:25 |
Opis:
Najwyższej jakości ekran TFT o przekątnej 10,4", z pełną czytelnością
w bezpośrednim świetle słonecznym, z powierzchnią antyodblaskową i
szerokim zakresem temperatur pracy.
Trwała, kompozytowo-aluminiowa obudowa z wyraźnymi klawiszami - w tym
programowalnymi przez użytkownika - i pokrętłami.
Niska masa, mniej niż 2kg, prosta instalacja mechaniczna, nie wymagane
żadne klamry czy ramki.
Możliwości przedstawione poniżej to tylko część
dostępnych funkcji. Odyssey, tak jak jego mniejsza siostra Enigma,
jest stale dynamicznie i bardzo elastycznie rozwijany. Odyssey
zawiera w sobie wszystkie możliwości Enigmy a ponadto posiada kilka
nowych funkcji, związanych głównie z dodatkowymi interfejsami
(ARINC429 itp.). Dodatki dostępne poprzez oprogramowanie są bezpłatnie
dostępne dla użytkowników poprzez Internet a instalacja uaktualnień
systemu jest prostą i szybką czynnością zajmującą tylko kilka sekund.
Odyssey jest w pełni zgodny z systemem baz danych Enigmy i programami
narzędziowymi. Wszystkie one są dostępne bezpłatnie do ściągnięcia z
naszych stron.
Uwaga: aplikacje napisane
przez trzecie firmy lub osoby mogą wymagać zakupu lub licencji.
Prosimy o bezpośredni kontakt z odpowiednimi właścicielami/twórcami
tego oprogramowania
Cechy podstawowych przyrządów lotniczych:
Wysokościomierz: zakres od -700 do ponad 40.000 ft, rozdzielczość 1ft
na wysokości morza.
Prędkościomierz: zakres od 16mph do 250mph lub 28 do 600mph.
Wariometr: +/-2000 ft/min wyświetlanie analogowe, +/-10.000 ft/min
wyświetlanie cyfrowe. Dostępny tryb TE.
AOA (kąt natarcia): nominalny zakres 18 stopni (zakres ustawiany
podczas lotu kalibracyjnego).
Orientacja:
Możliwość podłączenia zarówno do niedrogiego czujnika
sztucznego horyzontu SP-4 jak też do wysoko wydajnego SP-5, w tym do
wersji akrobatycznej SP-5.
Kurs magnetyczny może podawać czujnik SP-2 o wielkości pudełka
zapałek.
Nawigacja:
Wbudowany 16 kanałowy odbiornik GPS z funkcją WAAS i RAIM, może
również wykorzystywać zewnętrzny sygnał poprzez łącze GPS NMEA
Wejścia RS232 serial, ARINC 429 i analogowe +/-150mV dają możliwość
podłączenia do standardowych radiostacji nawigacyjnych dla otrzymania
i wyświetlania ILS, ścieżki schodzenia, VOR
Symulacja VOR, ILS, ścieżki schodzenia oparta tylko na GPS
GLS (GPS landing system) z HITS (Highway in the sky) -
nawigacja 3D do progu pasa
Nawigacja HITS (Highway in the sky - autostrada na niebie) na
trasie
Zobrazowanie ukształtowania terenu 3D
Pasy startowe 3D z informacją o zbliżaniu bez udziału pilota
Ruchoma mapa (moving map) zarówno przy mapach rastrowych jak i
wektorowych.
Nieograniczona możliwość tworzenia i edycji danych nawigacyjnych, jak
również map rastrowych i wektorowych przy użyciu bezpłatnego
oprogramowania narzędiowego
Dane nawigacyjne z bezpłatnych źródeł jak również poprzez subskrypcję
(PocketFMS, Jeppesen).
Kontrola silnika:
Jeden lub dwa silniki, tłokowe lub turbinowe, w pełni
elastyczny i możliwy do dostosowania do każdego typu silnika.
Wykorzystuje standardowe, niedrogie moduły RDAC zdalnego zbierania
sygnałów (dla uproszczenia instalowane w komorze silnika) jak również
monitoring oparty na J1939 (CAN bus)
EGT, CHT, temp. oleju, ciśnienie oleju, obroty, temperatura płynu,
przepływ paliwa, poziom(y) paliwa, ciśnienie paliwa, napięcie,
prąd, ... itd.
Inne cechy:
Automatyczna książka lotów z możliwością eksportu do programu "Enigma
Flight Planner" pracującego na PC. Zapisuje do 1000 lotów z
możliwością przeglądania w wewnętrznej przeglądarce.
Rejestracja typu "czarna skrzynka" wszystkich parametrów lotów na
karcie SD z możliwością przeglądania za pomocą bezpłatnego programu, w
tym eksport pokonanych tras do Google Earth.
Interfejs do radiostacji umożliwiający przestawianie częstotliwości na
podstawie wewnętrznej bazy danych lub pokręteł.
9 ekranów w pełni konfigurowalnych przez użytkownika za pomocą
programu "Odyssey Screen Designer and Simulator". Umożliwia
użytkownikowi zaprojektowanie wyglądu swoich ekranów dokładnie w
sposób jaki mu odpowiada.
Głosowe podpowiedzi i ostrzeżenia (o ile podłączone do odpowiedniego
systemu audio) dotyczące kontroli silnika, nawigacji, parametrów lotu
itp. Podpowiedzi głosowe mogą być nagrane przez użytkownika za pomocą
bezpłatnego programu na komputerze PC.
Pełna zgodność z mapami i bazami danych Enigmy
Może pracować jako panel pojedynczy lub współpracować z jednym lub
dwoma innymi panelami. Każdy zachowuje pełną funkcjonalność, dzieląc
się między sobą danymi zewnętrznymi.
Niska energochłonność: tylko 1,5A/12V przy pełnym podświetleniu.
Zdwojone podświetlenie z niezależnym zasilaniem
Możliwość podłączenia układu z dodatkowymi portami I/O dla zastosowań
wymagających większej ich ilości.
Łatwe i szybkie uaktualnianie oprogramowania za pomocą karty SD.
Wszystkie uaktualnienia zawsze bezpłatne.
Wbudowany dysk typu solid state o dużej pojemności (brak
elementów ruchomych, brak ograniczeń przeciążenia). Wszystkie dane
nawigacyjne i mapy zainstalowane na dysku wewnętrznym.
Zdolność pracy wyłącznie z zewnętrzną kartą SD, w tym start systemu
(awaryjny sposób pracy w wypadku awarii dysku wewnętrznego lub przy
testowaniu sprzętu)
Wybór jednostek przez użytkownika (metry/stopy, litry/galony, km/h /
kt itp.)
Interfejsy:
RS232 port 2 - NMEA wyjście dla autopilota, wyjście encodera /
wejście zewnętrznego sygnału GPS
RS232 ports 1,3,4,5 (stosownie do potrzeb: radio NAV/COM, FLARM,
urządzenia antykolizyjne ZAON XRX, XM Weather interface).
Porty 1 i 2 są zainstalowane standardowo. Porty 3,4,5 dostępne
poprzez opcjonalny układ rozszerzający USB RS232.
ARINC429 - 1 x TX, 3 x RX. Normal and high speed. TX->komunikaty
autopilota, RX->NAV radios, traffic information systems (ARINC 735).
USB Host - 2 x wzajemne połączenie kilku paneli ze sobą (MASTER),
urządzenia peryferyjne MGL (Weather systems itp.).
USB Device - 1 x wzajemne połączenie kilku paneli ze sobą (SLAVE).
CAN (J1939). Automotive multidrop communications interface.
Analogowe - 4 x +/-150mV analogowe wejđcia do podłączenia starszej
generacji odbiorników NAV (ILS, Glide slope and flags).
Audio - wyprowadzenie wysokiego i niskiego poziomu sygnału dla
podpowiedzi głosowych
Airtalk - 2 x szyna komunikacyjna (standard MGL). Wykorzystywana do
podłączenia czujników kompasu i sztucznego horyzontu.
Wyprowadzenie enkodera wysokości do transpondera - Gillman altitude
encoder output (standard parallel output bus).
rzyłącz do czujnika obrotów rotora (tylko dla wiropłatów).
Gniazdo dla aktywnej anteny GPS (gniazdo SMA).
Zasilanie:
Jedno wejście 12V nominal supply. System może pracować
w zakresie 6V do 28V.
Jedno wejście/wyjście dla opcjonalnej baterii backup (zalecana
kwasowo-ołowiowa 2,5 Ah). Wbudowany zasilacz z ograniczeniem prądowym.
Jedno bezpieczne wyjście 12V dla zasilenia ważnych instrumentów
(sztuczny horyzont, kompas, kontroler silnika)