Forum - citroen c5 - Instrukcja.pl

citroen c5


agagumulak
2009-10-27 07:47:13
przyczyną czego jest wyświetlanie ANTIPOLLUTION FLAUT
Majster76
2009-10-27 07:52:18
ANTIPOLLUTION FAULT to uszkodzenie cewki zaplonowej CEWKA ZAPŁONOWA

Działanie

Cewka zapłonowa przekształca napięcie akumulatora w wysokie napięcie potrzebne do wytworzenia iskry.

Cewka zapłonowa składa się z elektromagnesu (cewki pierwotnej) oraz cewki wysokiego napięcia (cewki wtórnej).

Po włączeniu przepływu prądu przez cewkę pierwotną powstaje pole magnetyczne. W chwili wyłączenia prądu pole magnetyczne nagle znika.

Ta zmiana pola magnetycznego powoduje powstanie napięcia indukcyjnego na cewce wtórnej, wystarczająco wysokiego do najonizowania mieszanki. Najonizowana mieszanka jest przewodnikiem i przez świecę zapłonową przepływa prąd.

Parametry
OPÓR:

układ pierwotny:
± 0,3 - 2 omów
układ wtórny
± 5k - 20k omów
napięcie zasilania:
12 V
prąd ograniczony do: ± 7A
Układy z rozdzielaczem

Cewki zapłonowe stosowane w połączeniu z rozdzielaczem składają się z jednej cewki pierwotnej i jednej wtórnej.

Wysokie napięcie, wywołane na cewce wtórnej, jest podłączane do jednej ze świec zapłonowych wybranej przez rozdzielacz.

Cewki zapłonowe z jednoczesną iskrą

Cewka wtórna ma dwie końcówki. W normalnej cewce zapłonowej jedna z tych końcówek doprowadza wysokie napięcie. Druga końcówka jest połączona z końcówką dodatnią (15) lub ujemną (1) cewki pierwotnej. W cewce zapłonowej z jednoczesną iskrą obie końcówki są podłączone do świecy zapłonowej. W związku z tym obie świece zapłonowe iskrzą jednocześnie cewka zapłonowa z jednoczesną iskrą silnik 2- cylindrowy 4-suwowy cewka zapłonowa z jednoczesną iskrą silnik 4- cylindrowy 4-suwowy

Aby zapewnić zasilanie do czterech świec zapłonowych silnika 4- cylindrowego potrzebne są dwie cewki zapłonowe. Rysunek poniżej (po lewej) pokazuje cewkę zapłonową dla dwóch świec zapłonowych. Cewka zapłonowa na rysunku po prawej stronie zawiera dwa takie zestawy. Ta cewka zapłonowa zasila cztery świece zapłonowe.

Sekwencyjny wtrysk paliwa

Układy zapłonu sekwencyjnego to układy zapłonu bez rozdzielacza, wykorzystujące jedną cewkę zapłonową na cylinder.
Każda cewka zapłonowa jest sterowana indywidualnie przez zespół sterowania.
Sterowanie elektryczne
Prąd przepływający przez cewkę pierwotną wywołuje pole magnetyczne. W chwili wyłączenia prądu pole magnetyczne nagle znika. Ta zmiana pola magnetycznego powoduje powstanie napięcia indukcyjnego i iskrę.

Ilość amperów przed wyłączeniem prądu powinna być wystarczająco duża aby uzyskać dużą zmianę pola magnetycznego w chwili wyłączenia prądu.

Prąd przepływający przez cewkę pierwotną jest więc regulowany elektronicznie.

Moduł zapłonu jest zasilany przez obwód ograniczający. Zastosowanie go w połączeniu z cewką zapłonową o małym oporze powoduje, że wielkość prądu nie zależy od napięcia akumulatora.

W czasie, gdy przepływ prądu jest wyłączony, napięcie na module zapłonu wynosi 12 V. W chwili, gdy prąd jest włączany, napięcie spada do 0 wolt. Od tej chwili prąd rośnie do czasu osiągnięcia wartości granicznej.

Obrazy oscyloskopowe A i B są przykładem napięcia pierwotnego zmierzonego na dwóch różnych obwodach ograniczających.

Po zwiększeniu napięcia na module zapłonu napięcie na cewce pierwotnej zmniejsza się. Powoduje to pojawienie się prądu ograniczającego na obrazie oscyloskopowym A.

Moduł zapłonu na obrazie oscyloskopowym B włącza i wyłącza prąd w celu jego ograniczenia.
Diagnostyka układu elektrycznego

STATYCZNE
DYNAMICZNE
Aby wykonać te pomiary zapłon powinien być włączony.

Pomiary:

Zmierzyć opór pierwotny i wtórny na cewce zapłonowej.
Zmierzyć napięcie na dodatniej końcówce modułu zapłonu.
Napięcie powinno być równe napięciu akumulatora.

Uruchomić silnik i zmierzyć napięcie pierwotne używając oscyloskopu.

wynik: Napięcie jest mniejsze niż napięcie akumulatora.
odłączyć dodatnią końcówkę i powtórzyć pomiar
wynik: 0 V

sprawdzić zasilanie.
12 V

sprawdzić moduł zapłonu

wynik: Napięcie jest równe napięciu akumulatora.

sprawdzić opór pierwotny cewki zapłonowej

sprawdzić moduł zapłonu

sprawdzić okablowanie pomiędzy modułem zapłonu a modułem zapłonu.

wynik Napięcie jest mniejsze niż napięcie akumulatora.

sprawdzić blokadę zapłonu

sprawdzić okablowanie pomiędzy blokadą zapłonu a cewką zapłonową

Aby dodać odpowiedź musisz się zalogować.